Asi nenà tÅ™eba zastÃrat, že naÅ¡e Å¡kolstvà má celou Å™adu problémů. Nenà tedy divu, že mnozà lidé volajà po nejrůznÄ›jÅ¡Ãch reformách. A jednou z nich je i to, že by mÄ›la být vÄ›tÅ¡Ã pozornost vÄ›nována odborným pÅ™edmÄ›tům a nižšà tÄ›m vÅ¡eobecným, zvláštÄ› pak na vyÅ¡Å¡Ãch stupnÃch vzdÄ›lánÃ, jako jsou stÅ™ednà školy.
Â
Â
Hlavnà námitkou je, že tak studenti budou mÃt vÃce hodin na pÅ™Ãpravu na maturitu Äi závÄ›reÄné zkouÅ¡ky. Zdálo by se, že to má urÄité opodstatnÄ›nÃ. Na co je nám napÅ™Ãklad fyzika, když studujeme obchodnà akademii?
Â
Pravda vÅ¡ak je, že svůj smysl to má. VÅ¡eobecné vzdÄ›lánà bychom rozhodnÄ› nemÄ›li zatracovat. Je totiž potÅ™eba, abychom mÄ›li alespoň urÄitý pÅ™ehled o tom, co je a co nenà možné. DÃky tomu se pak můžeme ve svÄ›tÄ› lépe orientovat a v tom, co je a co nenà možné.
Â
Â
MusÃme si uvÄ›domit, že základnà pÅ™ehled o svÄ›tÄ› je důležitÄ›jÅ¡Ã, než by se mohlo zdát. Pokud jej totiž nemáme, pak můžeme mÃt zkreslené pÅ™edstavy a snáze tak podlehnout nejrůznÄ›jÅ¡Ãm konspiraÄnÃm teoriÃm. Nenà koneckonců žádná náhoda, že lidé, kteřà jim věřÃ, majà obvykle nižšà vzdÄ›lánÃ, pÅ™ÃpadnÄ› nemajà téměř žádné vÅ¡eobecné.
Â
Proto bychom mÄ›li nejen na základnÃch Å¡kolách jeho hodinovou dotaci zvýšit, a nikoliv snÞit. Vedlo by to k celkovému zvýšenà povÄ›domà o pÅ™ÃrodÄ› a historii, což je důležitÄ›jÅ¡Ã, než by se na prvnà pohled mohlo zdát. DÃky tomu se nám totiž tÅ™Ãbà nejen znalosti, ale také schopnost skuteÄnÄ› kritického myÅ¡lenÃ, což je nÄ›co, co v naÅ¡Ã spoleÄnosti dnes znaÄnÄ› chybÃ.
Â
Je jasné, že vÄ›tÅ¡ina dÄ›tà je proti tomu, neboÅ¥ z toho neplyne prakticky žádný okamžitý užitek – nenà to potÅ™eba k maturitÄ›, nepomůže nám to zÃskat zamÄ›stnánÃ. PÅ™esto bychom nemÄ›li myslet jen na svůj prospÄ›ch, ale také na to, abychom byli skuteÄnÄ› platnými Äleny spoleÄnosti. Jen tak se totiž jako spoleÄnost skuteÄnÄ› kulturnÄ› posuneme – a na tom by nám mÄ›lo záležet pÅ™edevÅ¡Ãm.