Asi jste již nÄ›kdy slyÅ¡eli, když se o nÄ›kom Å™ekne, že je analfabet. VÄ›tÅ¡inou to znamená, že danému oboru vůbec nerozumÃ. Původnà význam tohoto slova je vÅ¡ak ponÄ›kud jiný. Ve skuteÄnosti oznaÄuje lidi, kteřà neumà ÄÃst a psát. TÄ›ch je samozÅ™ejmÄ› v dneÅ¡nà spoleÄnosti minimum, avÅ¡ak jeÅ¡tÄ› pÅ™ed dvÄ›ma sty lety byli naprosto běžnÃ.
Â
VÅ¡e zmÄ›nila až povinná Å¡kolnà docházka, a je celkem jasné, proÄ byla zavedena. Schopnost ÄÃst a psát je totiž mnohem důležitÄ›jÅ¡Ã, než si vÄ›tÅ¡ina z nás uvÄ›domuje. Dnes ji bereme za samozÅ™ejmost, avÅ¡ak když se zamyslÃme, uvÄ›domÃme si, jaké výhody nám pÅ™inášÃ.
Â
Â
V prvnà řadÄ› je to uchovávánà znalostà v neporuÅ¡ené formÄ›. Už se nemusÃme spoléhat jen na to, co uslyÅ¡Ãme od ostatnÃch, můžeme si pÅ™eÄÃst, co napsal pÅ™Ãmo původnà autor. To je důležité i u pÅ™ÃbÄ›hů, neboÅ¥ v ústnÃm podánà se velmi Äasto mÄ›nÃ. To je ostatnÄ› také důvod, proÄ napÅ™Ãklad JaromÃr Erben Äi Božena NÄ›mcová chodili po vesnicÃch a mÃstnà pÅ™ÃbÄ›hy zaznamenávali.
Â
OvÅ¡em jsou zde i jiné výhody, napÅ™Ãklad v obchodÄ›. Tam máme u každého výrobku napsanou cenu. NemusÃme se tedy vždy ptát prodavaÄe, kolik která vÄ›c stojÃ, a bát se, zda nám nenaúÄtuje vÃc, než by mÄ›l. To znaÄnÄ› omezuje možnosti podvodů, což je pro běžného ÄlovÄ›ka rozhodnÄ› plus.
Â
Â
Je tu ale i dalÅ¡Ã důvod, proÄ proti analfabetismu bojovat. ÄŒtenà a psanà jsou totiž jednÃm ze základů kritického myÅ¡lenÃ. Umožňujà nám totiž ověřovat vÃce zdrojů a urÄovat, který z nich je pravdÄ›podobnÄ›jÅ¡Ã než druhý.
Â
Proto bychom se mÄ›li i nadále snažit, aby vÅ¡ichni obÄané nejen naÅ¡Ã zemÄ› umÄ›li ÄÃst a psát. Koneckonců, dnes je to nevyslovená nutnost, pokud chcete zÃskat jakoukoliv práci – musÃte pÅ™eÄÃst a podepsat pracovnà smlouvu a jiné dokumenty, dále Äasto obdržÃte pÃsemné instrukce. Znalost Ätenà a psanà je proto nutnostÃ.
Â
Chtějme, aby tomu tak bylo i nadále. Rozhodně to totiž prospěje nejen nám, ale i těm, kteřà přijdou po nás.